עסק חברתי הינו עסק שמטרתו היא קידום אג'נדה חברתית, תוך שימוש במודל עסקי כלשהו להשגת מטרה זו. עסקים חברתיים מכוונים להשגת שתי מטרות – רווח פיננסי לבעליהם, שבאה כלוואי למטרה החשובה יותר – קידום מטרה חברתית. עסק חברתי הוא אם כן הכלאה בין חברה שמטרתה רווחים לבין עמותה ללא מטרות רווח – מגזר עסקי חדש לחלוטין בנוף העולמי בכלל והישראלי בפרט.
מאפייני העסק החברתי
עסק חברתי הינו בעל שלושה מאפיינים עיקריים שהופכים אותו לכזה:
1. ממד כלכלי – ייצור או שירות מסוים ללקוח עבור תשלום, סיכון כלכלי מסוים והעסקה משולבת של עובדים בשכר ומתנדבים.
2. ממד חברתי – העסק הוא יוזמה אזרחית חברתית, מטרתו היא למען קהילה או חברה מסוימת, המטרה החברתית קודמת למטרות רווח.
3. ממד המשילות – הכוונה היא לתהליך קבלת ההחלטות בעסק חברתי, שקשורה במידה רבה לרצון הלקוחות ולא לבעלי מניות או דירקטוריון.
היסטוריה קצרה
העסקים החברתיים הם תחום חדש יחסית, כשהעסק הגדול והמפורסם מסוג זה בעולם הוא אולי בנק גרמין, שהוקם בשנת 1983 על ידי חתן פרס נובל לשלום מוחמד יונוס. יונוס מדבר בכתביו על שינוי השיטה הקפיטליסטית הדורסנית, ויצירת מציאות בה מקסום הרווחים הוא לא מטרה עליונה, אלא תרומה לקהילה, לחברה או לדת. יונוס מדבר על סביבת עבודה שמחה והוגנת, בה יועסקו עובדים בשכר ממוצע ובתנאים טובים מהממוצע, בעסק שיחזיר את הוצאותיו בתמיכת החברה בה הוא תמך מלכתחילה.
עסקים חבריים בישראל
בישראל ישנן דוגמאות רבות לעסקים חברתיים שהחלו לצבור תאוצה בשנים האחרונות, בייחוד מאז המחאה החברתית בשנת 2011. בגלל שלא משנה ממש מהו העסק שמוגדר כעסק חברתי, אלא שיטת העבודה והמטרה שלו הן שמשנות – ניתן למצוא פאבים, בתי קפה, חנויות רהיטים ואפילו חנויות מכשירי כתיבה בין העסקים החברתיים המצליחים בישראל.